Gebruik cookies op deze website
Deze website gebruikt cookies om het effect van advertenties te meten en om statistieken te maken waarmee de gebruikservaring kan worden verbeterd.
Categorie | volwassenen |
cursus&workshop foto, film&gamen kunst&cultuur | |
Prijzen |
|
Film en bewegend beeld zijn niet meer weg te denken uit deze tijd. Hoe begon het allemaal? Stomme films, de opkomst van Hollywood, de New Wave, Ingmar Bergman en de grote Blockbusters: het komt aan bod tijdens 13 lessen over de geschiedenis van het witte doek. Camera loopt? Actie!
29 okt: Geboorte van de film (1911)
Waar begint de geschiedenis van de film? En wie zijn de mensen van het eerste uur? We gaan in op de technologische ontwikkelingen en hoe men ontdekte dat je met film verhalen kunt vertellen.
5 nov: Hollywood: de stille periode (1910-1930)
Vanaf 1911 is Hollywood de filmhoofdstad van de wereld: in deze stad veranderen verhalen in dromen. Er ontstaan studio’s die als fabrieken aan de lopende films uitbrengen. De eerste filmsterren komen op en de filmtaal wordt verbeterd.
12 nov: Frans Impressionisme, Duits expressionisme en de Russische montagefilm (1915-1930)
Er zijn drie filmstijlen die in dezelfde tijd opkomen. De Impressionisten in Frankrijk experimenteren met montage en shots om het verhaal nog meer flair te geven. De Duits Expressionisten gaan met hun verhalen, decors en spel meer de grimmige kant op. In Rusland ontdekt men een hele nieuwe manier van montage.
19 nov: De avant-garde, de surrealisten en de cultfilm (1920-2019)
Ook de kunstenaars gaan zich bezighouden met het medium film. In de jaren ‘20 ontstaat een stroming met avant-garde filmmakers die het hun eigen vorm toekennen. Dit vormt de basis voor latere kunstzinnige filmmakers. En cult wordt uiteindelijk een genre voor een specifiek publiek.
26 nov: En toen was er geluid (1930-1940)
Een grote sprong voorwaarts in de geschiedenis van de film is de intrede van het geluid. Ook worden in deze tijd genrefilms gemaakt: de western en de gangsterfilm, horror en film noir. Hierdoor wordt het mogelijk om speciale verhalen te vertellen en een specifiek publiek aan je te binden. Daarna komt er ook nog eens kleur in het paradijs…
3 dec: Film voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog (1935-1950)
De storm die de hele wereld zal overgaan kent ook in de filmwereld zijn tekenen. Van propagandafilms tot films die tot verzet schreeuwen. En in Hollywood wordt een van de belangrijkste films in de filmgeschiedenis gemaakt. Aan het einde van deze periode ontstaat er een realistische reflectie op de storm. En er komt censuur in Hollywood.
21 jan: De Aziatische film (1905-2000)
In Japan is al vrij snel een levendige filmcultuur aanwezig. Dit brengt grote meesters met zich mee die de filmgeschiedenis op meerdere manieren beïnvloeden. Ook in China wordt de film een medium waarin veel vernieuwing plaatsvindt en later weer tot stilstand komt. In India ontstaat de grootste filmindustrie van de wereld en in Hong Kong wordt de Kung Fu film geboren.
28 jan: De Scandinavische film (1910-2000)
In het duistere noorden van Europa wordt film al vrij snel een beladen medium. Van heksen, andere mythische wezens tot het Christendom: het speelt vaak een rol in de films van Scandinavische regisseurs. De voornaamste regisseur is Ingmar Bergman. In de jaren 90 ontstaat de dogmabeweging die met haar eigen tien geboden komt.
4 febr: The new wave en de nieuwe werkelijkheid (1955-1970)
Na de Tweede Wereldoorlog ontstaat er in Frankrijk en Italië een nieuwe manier om de filmwereld weer naar het realisme toe te trekken. Deze stromingen bedenken weer een nieuwe filmtaal. Hun invloed werkt als een steen in het water en krijgt meerdere nakomelingen in heel Europa. Deze bereikt zelfs Hollywood.
11 febr: De revolutionaire jaren ‘60 in World Cinema (1960-1989)
Veel filmmakers in Oost-Europa laten hun licht schijnen op het socialistische systeem. En tegelijkertijd wordt er druk geëxperimenteerd. In Rusland staat Tarkovky op eenzame hoogte met zijn filosofische en poëtische films. In Engeland wordt de popcultuur een sterker element in de film en in Afrika ontstaat Nollywood. Ook in Iran en Zuid-Amerika wordt film een manier om sociale aspecten aan de kaak te stellen. En met al deze veranderingen kan Hollywood ook niet achterblijven.
25 febr: Een nieuwe wind door Hollywood met blockbusters als gevolg (1960-1990)
Aan het einde van de jaren ‘60 is het de beurt aan een nieuwe groep filmmakers om de grenzen van Hollywood op te zoeken. Zij breken met tradities en conventies, gedreven door wat er in de samenleving speelt en met als grote invloed de Europese en Japanse cinema. Toch zijn deze rebellen van Amerika uiteindelijk ook de grote blockbuster-vertegenwoordigers van de jaren ‘70 en ‘80. En MTV geeft in de jaren ‘80 de popcultuur een podium dat ook doorklinkt in de film.
3 mrt: There is no spoon (1990-2000)
De jaren 90 zijn de jaren waarin verhalen weer spannend worden. Nieuwe wegen worden bewandeld en vele eigenzinnige regisseurs staan op en drukken hun stempel op de filmgeschiedenis. Ook in Europa en Azië gonst het van nieuwe vondsten en het nieuwe realisme. En door de nieuwste computertechnieken komen zowel dinosaurussen als andere werkelijkheden tot leven. En in Oost- Europa breekt een nieuwe vrije periode aan na de val van het ijzeren gordijn.
10 mrt: Tussen realiteit en de droom leeft de film (2000-nu)
De nieuwe eeuw brengt ook een nieuw bewustzijn met zich mee. Een andere manier van de realiteit onder ogen komen. De onderwerpen worden persoonlijker en meer uitgesproken. Tegelijkertijd worden de computertechnieken zo sterk verbeterd dat de realiteit compleet kan verdwijnen. Ook tv- series zijn inmiddels de nieuwe film geworden. Dit zorgt ervoor dat de droom en de realiteit weer een andere vorm krijgen.
Deze cursussen zijn ook per serie te boeken
Zie hier voor informatie over serie 1
Zie hier voor informatie over serie 2