Gebruik cookies op deze website
Deze website gebruikt cookies om het effect van advertenties te meten en om statistieken te maken waarmee de gebruikservaring kan worden verbeterd.
Locatie | dbieb Leeuwarden |
Categorie | volwassenen |
college&lezing maatschappij wetenschap | |
Prijzen |
|
In deze Brainwaves praten we met politicoloog en oud-spindoctor Julia Wouters en Wim Groot Koerkamp, mede-initiatiefnemer van de BBB, over de invloed van media op de publieke opinie. In de aanloop naar de verkiezingen spelen de media een belangrijke rol in het doorgeven van politieke boodschappen. Politici maken daarbij vaak gebruik van ‘spin’: het veranderen van de context en de boodschap waardoor een politicus of partij beter in het nieuws komt. Of de politieke tegenstander slechter in het nieuws.
Julia Wouters: “Een goede spin is de waarheid, maar dan via een andere iets flatteuzere kant beschenen”
Wat is de rol van de journalist hierin? Kan hij of zij afstand nemen en de spin doorzien? Geef je aan wanneer het spin is? En wat is voor de kiezer belangrijker: de beeldvorming of de inhoud?
Na de pauze schuift Wim Groot Koerkamp, mede-oprichter van de BBB aan. Hij heeft als missie het platteland positiever in de schijnwerpers te zetten. Hij is daarvoor bezig om een grote mediacampagne op te zetten. Hoe werkt dat en wat zijn de drijfveren? Interviewer Henk Rigter gaat met de gasten in gesprek.
Over Julia Wouters
Julia Wouters is politicoloog, publicist en mediapersoonlijkheid. Elf jaar lang zat ze, als rechterhand van Lodewijk Asscher, bovenop de macht als politiek adviseur en speechschrijver. De Nederlandse politiek heeft geen geheimen voor haar. Julia heeft ruime ervaring in de media, zowel voor als achter de schermen en deze combinatie van grote expertise en persoonlijke ervaring is wat haar uniek maakt.
Brainwaves
De journalistiek is de afgelopen jaren flink veranderd. De opkomst van sociale media maken dat het onduidelijk is in hoeverre de informatie klopt en wat de bedoeling van de informatie kan zijn. De grens tussen journalistiek en beïnvloeding van de publieke opinie wordt door deze nieuwe kanalen onduidelijker. De journalistiek moet zich verhouden tot nieuwe ‘zenders’ en oude vormen van desinformatie. Is er nog plaats voor onafhankelijke onderzoeksjournalistiek? Wat is de ruimte in een ondemocratisch land als Afghanistan of Iran en hoe bescherm je je bronnen? In deze serie Brainwaves duiken we dieper in dit onderwerp met vooraanstaande sprekers.