Gebruik cookies op deze website
Deze website gebruikt cookies om het effect van advertenties te meten en om statistieken te maken waarmee de gebruikservaring kan worden verbeterd.
Locatie | dbieb Leeuwarden |
Categorie | volwassenen |
college&lezing literatuur | |
Prijzen |
|
Op deze literaire zondagmiddag is schrijver Oek de Jong te gast in dbieb in Leeuwarden. Hij is meer dan veertig jaar romanschrijver en essayist. Van zijn hand verscheen een breed oeuvre van romans, verhalen en essays. Zijn bekendste boeken zijn de romans Opwaaiende zomerjurken, Cirkel in het gras, Hokwerda’s kind, Pier en oceaan en Zwarte schuur. Van zijn werk werden ruim 650.000 exemplaren verkocht en het werd in tien landen vertaald. Hij kreeg vele literaire prijzen en werd met zijn romans driemaal genomineerd voor de Librisprijs. Voor Zwarte schuur ontving hij de Boekenbon Literatuurprijs (voorheen AKO-prijs).
Oek de Jong wordt geïnterviewd door Mirjam van der Hout, initiatiefnemer van Filosofie Café Fryslân (in Tresoar) en De Zintuin (www.dezintuin.nl). Zij spreekt met hem over Zwarte Schuur, Het glanzend zwart van mosselen en zijn pas verschenen boek De magie van het beeld. Wat zijn zijn drijfveren bij het schrijven en wat is de achtergrond van zijn werk?
De Jong en Van der Hout ontmoetten elkaar tijdens een zgn. Denkvakantie in Zuid-Frankrijk, waar het werk van Oek de Jong centraal stond en de schrijver een dag lang aanwezig was voor een interview en gesprekken met de deelnemers. Vanuit die kennis en ervaring zal zij het gesprek met Oek de Jong voeren. Er zal ruimte zijn voor het stellen van vragen.
Over Zwarte schuur (2019)
Oek de Jong heeft in deze roman allerlei gegevens van de 21ste eeuw verwerkt. Het is een roman over deze tijd. Dramatische kern is een tragische gebeurtenis: op zijn veertiende veroorzaakt Maris Coppoolse, opgroeiend in een Zeeuws dorp, de dood van een meisje. Dood door schuld, is het oordeel van de rechter. Maris verdere leven staat in het teken van een trauma. Hij ontwikkelt zich tot een succesvol schilder in Amsterdam en New York, maar komt niet in het reine met zijn verleden. We zien hem in verschillende levensfases, worstelend met een trauma dat hij diep wegstopt en dat toch steeds weer naar de oppervlakte komt. Na een onthullende publicatie in een groot weekblad kan hij er niet langer omheen. Iedereen in zijn omgeving is er nu van op de hoogte.
Naast een kunstenaarsroman is Zwarte Schuur is ook een roman over een langdurig huwelijk. De roman bevat de portretten van de zeven vrouwen die het belangrijkst zijn in het leven van Maris Coppoolse.
De vraag is hoe Maris zijn psychische problemen uiteindelijk verwerkt. Zwarte schuur zet aan tot reflectie. Hoe zorgen we ervoor dat we ‘fouten’, ineffectieve patronen niet steeds blijven herhalen, maar het negatieve van het verleden weten te stoppen?
Zwarte schuur is ook een roman vol spanning. Steeds weer zijn er breekpunten, nieuwe wendingen in Maris’ leven, nieuwe confrontaties. Naast de worsteling van Maris, zijn er ook de personages om hem heen die ze roman zo intrigerend maken: zijn vrouw Fran, die zich schuldig voelt aan de zelfmoord van haar eerste man, zijn wilde stiefdochter Stan, fotografe in de oorlogsgebieden van het Midden-Oosten, de tragische Ilse, een aan heroïne verslaafde jonge vrouw, en Albertina, geïnspireerd op de legendarische Mathilde Willink.
Over ‘Het glanzend zwart van mosselen’(2020)
Het glanzend zwart van mosselen is een monumentaal werk. Deze verzameling autobiografische verhalen, essays, reisverhalen en cultuurkritiek biedt veel inzicht in het denken van Oek de Jong. Het geheel omspant de tijdspanne 1980 – 2020.
Het glanzend zwart van mosselen is vooral een autobiografisch werk, waarin een bijzondere mix te vinden is van persoonlijke belevingen en pure kennis over kunst, literatuur en de tijdgeest. Oek de Jong is een verteller, die is gefascineerd door de vele vormen van kunst. Het schrijven van essays is voor hem een manier om de kunst (beter) te begrijpen en door te dringen in het leven, de gedachten en ideeën van de kunstenaar. In de autobiografische essays geeft hij weer wat het kijken en beleven van kunst bij hem teweegbrengen. In deze bundel wordt het werk van o.m. Caravaggio, Vermeer en Guo Xi, een chinees kunstenaar belicht. Uiterst boeiend zijn de essays over Ida Gerhardt, W.F. Hermans, Vasalis en de piepjonge Van het Reve, schrijver van De avonden.
Over religie wordt ook geschreven. Na een gereformeerde opvoeding raakte Oek de Jong blijvend geïnspireerd door Meister Eckhart en het Taoïsme.
De schrijver toont zijn eigen zoeken en realiseert zich dat ‘het probleem natuurlijk blijft hoe al dat weten, alle woorden omgezet kunnen worden in gedrag – in iets dat werkt!’
Dit betekent dat bij het lezen van dit prachtdocument ruimte, enthousiasme en verlangen ontstaan om te reflecteren. Soms alleen of juist in gezelschap met (on)bekenden. Wie Het glanzend zwart van mosselen een wat te omvangrijk werk vindt, kan eerst eens kennismaken met ‘De magie van het beeld’, dat verscheen in 2021. Oek de Jong schrijft in 40 korte stukken over kunst en kunstenaars; een bijzondere aanrader als het gaat om kijken, zien en genieten!
Op 13 maart zullen Zwarte schuur, Het glanzend zwart van mosselen en De magie van het beeld en de overige boeken van Oek de Jong te koop zijn. De schrijver signeert.
Over Oek de Jong
Oek de Jong is de schrijver van een breed oeuvre van romans, verhalen en essays. Zijn bekendste boeken zijn de romans Opwaaiende zomerjurken, Cirkel in het gras, Hokwerda’s kind, Pier en oceaan en Zwarte schuur. Van zijn werk werden ruim 650.000 exemplaren verkocht, het werd in tien landen vertaald en bekroond met de Reina Prinsen Prijs, F. Bordewijkprijs (2x), Busken Huetprijs, de Gouden Uil en de Boekenbon Literatuurprijs. Daarnaast werd hij driemaal genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en Gouden Uil.